Menu Content/Inhalt
Home arrow Berekening ideale positie
Berekening ideale positie PDF Afdrukken E-mail
Image Via alle verzamende gegevens kan men een berekening maken van:

  • framehoogte/lengte en hoek
  • zadel en stuurhoogte
  • zadel en stuurpenlengte
  • stuurbreedte
  • remgreephoogte
  • cranck of pedaalarmlengte
  • pedaal en schoenplaathoogte
  • schoenplaatlengte
  • totale lengte.

Er zal rekening gehouden worden met een recht of sloopingmodel.


Image De berekening zal altijd in functie zijn van de persoon.
Een jeugdige renner zal nooit dezelfde positie krijgen als een beroepsrenner
aangezien de spierontwikkeling bij een beroepsrenner of mtb-er die dagelijks
fietst beter ontwikkeld is dan iemand die in zijn groei zit of enkel en alleen
fietst voor ontspanning zonder het compititiebeest in het achterhoofd.
Ook de visie van de jaren 60/70 is mijn inziens nog steeds van toepassing
een hoge trapfrequentie door middel van kortere crancks(souplesse)in com-
binatie met de juiste keuze van het versnellingsapparaat geeft op langere
termijn een extra meerwaarde.
Als voorbeeld,een jonge renner volop in zijn groeiproces of een fietser die
2à3keer per week gaat fietsen zal men zeerzeker NIET met crancks laten
rijden van boven de 172.5mm,waarom?.
Men moet een langere hefboom overwinnen met gevolg dat de trapfrequentie
daalt en men sneller in een intensieve zone terechtkomt waardoor de spier-
massa na verloop van tijd in kracht afneemt en men een tandje kleiner moet
schakelen om toch maar de hefboom rond te kunnen krijgen.
Uiteindelijk gevolg kan zijn:overtraining,spierkrachtverlies,blessures holte
knie of zeer snelle verzuring in bovenbenen of kuiten.
Bij een mtb is dit wel geen probleem daar hier het wrijvingscoefficient
anders bepaald is dan op de weg en men zodoende meer gebruik moet
maken van de kracht,het is wel belangrijk dat een mtb-er op de racefiets
zeerzeker veel snelheid gaat inlassen om de combinatie weg/bos in harmonie
met elkaar te brengen.

Image Ook de hoogtebepaling van de zadel speelt en belangrijke rol.
Zit men te hoog dan zal men een extra uitrekking krijgen van de spieren
met gevolg achillespeesontstekingen etc.
Zit men te laag of te kort dan klapt de ruggegraad ter hoogte van de L3/L4/L5
in mekaar met gevolg rugklachten tot zelfs een hernia.
Hier is het belangrijk dat het lichaam in harmonie is met de fietspositie.

Dan is er nog de zadellengte in combinatie met de crancklengte en schoen-
plaatlengte.
Valt deze combinatie totaal te ver naar voren dan krijgt men zware bovenbenen.
Valt deze combinatie tever naar achteren dan krijgt men een omgekeerd effect
namelijk verzuring van de kuiten tot krampen in de kuiten.
Staan nu de schoenplaatjes te ver naar voren en het zadel te ver naar achteren
dan is er een knieprobleem.

Image Het gegoten zitten(één met je fiets)op je fiets wordt bepaald door alle opbouw-
maten perfect te positioneren in zowel hoogte als lengte zodat het lichaam in
functie van de doelstelling zonder problemen de vooropgestelde afstand kan
overbruggen.

Een te grote kader geeft zodoende wendbaarheidsverlies.
Een foutief zadel(afhankelijk van je lichaamsbouw en bekken)geeft zitproblemen.
Een zadel dient nooit evenwijdig geplaatst,dit kan drukpunten geven,een zadel
welk te laag staat geeft bovenbeenverzuring of zitvlakproblemen,een zadeleven-
wijdigheid zal altijd in functie van het lichaamsgewicht uitgepunt worden.
Een zadel met een opening of een zadel met extra motieven kan puistjes
veroorzaken op het zitvlak.
Een foutieve kaderhoek kan bepalend zijn voor je zadelpen(rechte of kromme).
Image