Menu Content/Inhalt
Home arrow Opwarming
Opwarming PDF Afdrukken E-mail
ImageNadat men weet wat de hoofdredenen zijn in het kennismakingsgesprek kan men overgaan
tot de analyse van de meegebrachte fiets(en).

Vanuit deze analyse worden bepaalde gemeten waarden overgeprojecteerd op een verstelbare meetfiets.
Deze waarden zijn:

* zadelhoogte,
* framehoek,
* zadellengte achterzijde tov stuurlengte voorzijde(buiglijn),
* stuurhoogte.
Nadat de instelling heeft plaatsgevonden kan men overgaan tot de opwarming en dit
gedurende een tiental minuten.
Dit is een zeer belangrijk onderdeel van de totale uit te voeren meting. Men moet namelijk weten dat in gelijk welke sporttak de opwarmfase de bouwsteen is om blessurearm door de volledige training of wedstrijd te geraken. Bij de fietser is dit NIET anders, het lichaam heeft namelijk tijd nodig om gewend te geraken aan eventuele extra belastingen of inspanningen. De bloeddoorstroming gaat na een opwarming beter functioneren,dit heeft tot gevolg dat de spieren een gewijzigde vorm gaan aannemen welk na verloop van tijd ook gevolgen heeft op de fietspositie.De ervaring leert mij te zeggen dat indien de opwarmfase niet wordt uitgevoerd men ook niet een ideale positie bekomt.Daarnaast dient men ook rekening te houden met het tijdstip van meten.
ImageEen lichaamsmeting in de ochtend tegenover een meting in de late avond geeft een krimppositieverschil van maximaal 12mm,dit wordt namelijk veroorzaakt doordat de 24 schijven van de ruggegraad naar elkaar trekken door de zwaartekracht .Als men nu weet dat indien er een schoenplaatlengteverschil is van 1mm en een afwijking van 2mm op je zadellengtepositie tov je schoenplaatlengte,je crancklengte en zadelhoogte,je dan BUITEN de veiligheidszone valt om probleemloos te fietsen.
Besluit: een koude meting geeft geen 100% garantie op een optimale positie,dus
nadat de fietser de opwarming heeft doorlopen kan men eindelijk gaan starten
met de lichaamsmeting.